Xiaoqing Li nominerad till AcademiaNet

Publicerad 2022-03-23

AcademiaNet arbetar för att öka andelen kvinnor på ledande positioner inom forskarvärlden. Databasen innehåller över 3 200 välmeriterade forskare som har nominerats av europeiska forskningsfinansiärer och akademiska institutioner. I år föreslår Vetenskapsrådet 274 nya kvinnor till databasen. Xiaoqing Li, Institutionen för Materialvetenskap, är en av dem.

porträtt
Xiaoqing Li, forskare på Institutionen för Materialvetenskap.

– Den här typen av initiativ är viktiga och behövs inom akademin, säger Xiaoqing Li . Kvinnliga forskare är fortfarande underrepresenterade i ledande positioner.

Initiativet hjälper beslutsfattare att hitta lämpliga kandidater för olika uppdrag. Universitet och forskningsfinansiärer kan till exempel söka experter, talare och projektmedlemmar inom olika forskningsområden. Nu nominerar Vetenskapsrådet 274 nya kvinnliga forskare till databasen, varav 15 stycken jobbar på KTH.

Xiaoqing, vad säger nomineringen om dig som forskare?

– Det är ett stort erkännande av min forskning och kan göra mig mer synlig och tillgänglig för olika positioner. Dessutom blir jag motiverad att jobba vidare. För oss unga forskare tror jag det är extra viktigt.

–Enligt Vetenskapsrådet har de flesta nominerade fått medel från Vetenskapsrådet eller Formas och fått mycket höga betyg i sina ansökningar. Jag har tilldelats två forskningsanslag från Vetenskapsrådet tidigare, vilket förmodligen ledde fram till nomineringen.

Vad handlar din forskning om?

– Min forskning fokuserar främst på att undersöka mekaniska egenskaper hos metalliska material, såsom stål, med hjälp av beräkningsverktyg.

Hur kommer du att fira?

– Ha ha! Laga kinesisk mat.